Lekcija o zaštiti identiteta ili kako pisati o onima koje poznajete

Svi koji pišu znaju u kojoj su mjeri izvori teksta u mašti, a koliko su temeljeni na stvarnosti. Suvremena književnost nije ljubiteljica mašte, u takvom vremenu živimo. Bavimo se sobom čak i onda kad se isprva ne čini tako, bavimo se onime što nas potiče na djelovanje, pišemo o zlostavljanjima, ljubavi, izvorima tjeskobe ili radosti. Svaki će autor, u skladu sa svojim željama i sposobnostima, zagrepsti dublje ili pliće, doticati tabue ili se prepustiti struji mainstreama. I baš svatko od njih će se u nekom trenutku susresti s pitanjima zaštite identiteta likova kreiranih na temelju nekih ljudi koje poznaje.

Pisci, oni koji imaju pravo biti tako nazvani, znaju da pišu o pojavi, modelu ponašanja, nekom fenomenu, a ne o susjedu Josipu ili vlastitom roditelju. I koliko god dobro netko pisao, ne može se zvati piscem ako ne poštuje identitet drugih.

Iako je moja romantična predodžba o plemenitosti pisaca tijekom godina okopnila, ovo što je učinila autorica priče o masturbiranju autistične djece, otkrivajući njihov identitet imenom i prezimenom, je nešto što baš nikada ne bih mogla pretpostaviti. Koju je to lekciju u životu dotična propustila, jer ovo nije samo pitanje o njoj kao spisateljici već o njoj kao čovjeku. Ne biste nikada nigdje govorili, imenom i prezimenom, o djetetu koje masturbira osim s partnerom o vlastitom djetetu ili psihologom kako biste se informirali. Postupak dotične spada pod krivični zakon i to je dovoljno.

Priča je, kažu, odlična. Ušla je među pet najboljih na natječaju poznatom po visokom kriteriju izbora – Lapis Histriae, u okviru Foruma Tomizza. Žiri, naravno, nije imao pojma o čemu se tu radi, to i nije njihov posao, i lijepo je i odgovorno što su je odmah po primitku informacije uklonili s internet stranice pa je nisam mogla pročitati sve da sam i htjela, a nisam.

Dakle, kako pisati o onima koji bi se mogli prepoznati?

Imate li toksičnog, nasilnog, narcisoidnog oca o kojemu želite pisati upoznajte još takvih ljudi, pronađite stručne tekstove o navedenim poremećajima, dozvolite da vam se pred očima otac transformira u društvenu pojavu, smjestite ga u drugi grad, drugačiju kuhinju, u kuću, ako živite u stanu, izmislite mu ime, promijenite zanimanje, porijeklo, boju kose, broj djece u obitelji, izmijenite i majku u svemu onome što nije važno za priču… Pišite o modelu, a ne o osobama oko vas čak i kad pišete o njima. Cilj je čitatelju dati štivo iz kojega će učiti i rečenice u kojima će uživati, a ne opanjkavati rodbinu, susjede i prijatelje ili provoditi psihoterapiju nad sobom samim, jer to s književnošću nema i ne smije imati veze, ma kako bila pisana.

Ako su u pitanju tako osjetljive teme poput autizma ili djece, budite pametni, jako pametni, i ne pišite o tome ako niste sigurni da akteri neće biti niti naslućeni. Ili, najbolje, ne pišite o tome. Čime ćete obogatiti svijet diranjem u takvo što? Pustite ih da žive, njih i njihove roditelje, i neka se bore kako znaju i mogu na tom iznimno teškom putu preživljavanja u ovom bezosjećajnom društvu. Osvijestite složen svijet autista kroz priču o Birgeru Selinu, recimo. Njegovu vam poeziju ostavljam u nastavku, vrijedna je čitanja iz mnogo razloga. Ne pišite gluposti i ne šaljite to na natječaje.

I opet, ne prestajem se pitati koju je to lekciju u životu propustila ta visokoobrazovana pedagoška radnica i takozvana spisateljica.

 

NEĆU VIŠE BITI ZAROBLJEN U SEBI ...

 

ja tek sada pjevam pjesmu o veselju govora 

to je pjesma za nijeme autiste u ustanovama i ludnicama

čavli u rašljastim granama su instrumenti 

ja pjevam pjesmu iz dubine pakla i zovem

sve nijeme ovoga svijeta

objasnite pjev vaše pjesme

otopite željezne zidove

i borite se protiv izopćenja

mi želimo biti nova generacija nijemih

povorka s novim pjevanjem i novim pjesmama

kakve oni koji govore još nisu čuli

među svim pjesnicima još nisam našao nijednog nijemog

želimo biti prvi

čije pjevanje nitko ne može natpjevati

ja pjevam za moje nijeme sestre

za moju nijemu braću

i nek' se čuje i nek' se nađe mjesto na kojem mi među

svima vama smijemo stanovati

u životu ovog društva 

 Birger Sellin, 21.rujna 1992.

 

 

"...snažno disanje je dovoljno da uhvati nepovezane važne

lude misli

radije prosuđivanje bez dubljeg objektiviteta

snažno voljeti nije loš običaj ali je pogrešno razmišljati

kako biti ljubljen

nažalost mi autisti ne poznajemo takva razmišljanja

mi instinktivno upozoravamo sigurno je jednostavno

upotrebljavati često ponavljanje

uistinu snažno žudimo da zabavljamo ljude tako da ih

izbacimo iz mira sve do bjesnila

biti ljubazan bez razmišljanja zahtijeva snažnu okovanost

ovog instinktivnoga svojeglavoga držanja

nešto pomaže ohrabrujuća srdačna riječ

kako si jednom jednostavno sigurno tako neposredno potpuno

promišljeno rekla

mogao bih interpretirati jednostavnu važnu pjesmu

osamljen i nijem čovjek ovisan je o ohrabrenjima

jedna jedina riječ izrečena s ljubavlju može zacijeliti bezbrojne rane

jedan ljubazan pogled djeluje snažno i bez riječi

smatram štoviše da pogled očiju izražava dio karaktera jednog čovjeka

uistinu dražesno je uvijek samo dijete Jonas

no ubuduće ću ja pripaziti kako ljudi tako dobacuju tajnovite poglede

jednom sam doživio u podzemnoj željeznici kako me jedna žena s ljubavlju pogledala

bilo je toliko lijepo da često sretan u vjeri mislim o tome i to nikada neću zaboraviti

ali mnoge poglede je teško podnijeti i izazivaju u meni neizmjernu tugu"

 Birger Sellin

(Iz knjige Birgera Sellina, "Neću više biti zarobljen u sebi")

 

_________________________________________________________

 

Birger Sellin obolio je od teškog autizma u svojoj drugoj godini života. Od tada nije govorio, niti bilo kako komunicirao s vanjskim svijetom. Pomoću metode "facilitated communication" (metoda pomoću koje se nalazi ključ za blokirana unutarnja ljudska stanja), Sellin počinje komunicirati s roditeljima putem pisanja na PC-u. Izvadci iz opsežnog pisanog materijala odnose se uglavnom na govore o autizmu i na njegov osobni pogled na svijet, te ilustriraju Sellinov razvoj i nevjerojatnu bol jednog inteligentnog bića zarobljenog u autističnom zatvoru. (kgz)

 

Iznimno lijep prikaz jednog "autističnog svijeta“ može se naći u knjizi Birgera Sellina "Neću više biti zarobljen u sebi“ (poruke iz jednog autističnog zatvora). Birger Sellin koji "boluje“ od autizma, ovu knjigu počeo je pisati kao dvadesetogodišnjak. U djetinjstvu se često okruživao knjigama, "fotografski“ je pamtio riječi i rečenice i počeo je pisati na računalu. Tako je pronašao način da prikaže svoj svijet i da nam na iznimno lijep i senzibilan način približi kako se autistične osobe osjećaju i što proživljavaju. Birger Selin poručuje nam da bi ih trebali pokušati čuti iako su tihi ili čak nijemi. (ordinacija.hr)

Safe Place, Romina Mandrini (fantasticallyflawed.weebly.com)

Previous
Previous

Slušate li i tekst dok slušate glazbu?

Next
Next

II. natječaj Kreativnog pisanja za kratku priču